13-07-2018 2 min. Patrick van Haren

Column - Tanken

Column - Tanken

Onze columnist Bob Meinona is terug van weggeweest. In 2010 en 2011 schreef hij ook al wekelijks. Sinds editie 400 zal hij wekelijks een column verzorgen voor Blik op Beneden-Leeuwen. Hij richt zich daarbij op een gebeurtenis of activiteit van alledag.

Tanken

Het stond er echt. Elke morgen als ik er langs rijd, let ik er op. En bijna dagelijks loopt de prijs verder op. Ook vandaag weer. In grote cijfers stond er 1,7490 euro vermeld voor een liter benzine op de grote verlichte zuil bij het tankstation. Voor één litertje! Ik heb trouwens nooit begrepen waarom er meer dan twee cijfers achter de komma staan. Ik kan toch maar tot twee cijfers achter de komma afrekenen en ik vind het daarom overbodig om meer cijfers te vermelden. Want daarmee willen de oliemagnaten de schijn opwekken dat de brandstof 1,74 per liter kost, terwijl het telmechanisme bijna 1,75 euro rekent. Een vorm van misleiding dus.

Nou ben ik van de generatie die volledig is opgegroeid met de gulden als betaalmiddel. En al rijdend zit ik om te rekenen wat ik nu zou hebben moeten afrekenen als de euro niet zou bestaan. Ik kom op het bedrag van 3 gulden en 84 cent. Voor 50 liter benzine zou ik dan maar liefst 194 gulden moeten neertellen. Terwijl ik in 2001 nog maar 62 gulden kwijt zou zijn geweest aan eenzelfde volle tank. Drie keer zoveel dus.Tegelijkertijd besef ik dat ik er niets mee opschiet dat ik aan het omrekenen ben. Het schept echter wel een beeld van appels met appels vergelijken. En ook hoe de prijzen van een aantal artikelen in een periode van zo’n 15 jaar een enorme vlucht hebben genomen. En waar de benzineprijs drie keer zo hoog is, moet ik tot mijn verontwaardiging constateren dat dit met mijn salaris helemaal niet het geval is. Dat is blijven ‘hangen’ op 1,7 keer.

Voor een volle tank reken ik vandaag de dag ongeveer 86 euro af. Dat de recordprijs 1,897 was in 2012 kan me helemaal niet boeien, maar we komen er al aardig bij in de buurt. De benzineprijs is nu eenmaal afhankelijk van de ontwikkelingen op de oliemarkt. En zo kan die prijs dus behoorlijk fluctueren. De auto beperkt inzetten als vervoermiddel kan de ‘schade’ enigszins beperken. Nu gebruik ik de auto uitsluitend voor de langere afstanden en voor woon-werk-verkeer. Toch kun je niet helemaal zonder. Zoals laatst. Even naar Oss.

De veerbazen staakten dus moest ik 27 kilometer extra omrijden om ‘aan de overkant’ te komen. Ja, enkele reis. En dus ook weer terug. Vier liters benzine extra, maar geen veerbaas die daar om maalt. Die groep komt op voor zijn eigen hachje. De stichting Maasveren dreigt met het schrappen van één of meerdere ponten en dat zal ook ten koste gaan van arbeidsplaatsen. We zullen dus nog wat vaker moeten gaan tanken, vrees ik.


Als eerst op de hoogte?
Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief en je bent als eerst op de hoogte van het laatste nieuws.