17-04-2015 4 min. Patrick van Haren

Nieuwe aanpak verpauperde dijk Beneden Leeuwen

Nieuwe aanpak verpauperde dijk Beneden Leeuwen

Om de revitalisatie van de Waalbandijk in Beneden Leeuwen op gang te krijgen is in het gemeentehuis een intentieovereenkomst getekend door de gemeente West Maas en Waal en de in de VOF De Doorbraak verenigde projectontwikkelaars OGM Th. G. van den Bosch en de Gebroeders van der Zande.
Doel is van de overeenkomst is buitendijks bouwen van ongeveer130 woningen. Woningen afwijkend van het bestaande aanbod en gericht op een andere markt dan de reguliere West Maas en Waalse bouwmarkt. Een belangrijk deel van het project betreft het renoveren van het rijksmonument De Klef waarbij men denkt aan het hierbij toevoegen van culturele, informatieve en/of recreatieve functies. Deze eventueel in combinatie met woningen.

Locatie
Het plan betreft het buitendijks gedeelte van de Waalbandijk van de voormalige houthandel Van Heck tot de Meelfabriek Van der Zande. Aan dit gedeelte van de dijk liggen o.a. de gebouwen van de al jaren stilliggende Houthandel Van Heck, de al decennia niet meer in gebruik zijnde loswal, het voormalige agrarisch depot De Klef en de eveneens al jaren niet meer in zijn oorspronkelijke functie in gebruik zijnde meelfabriek Van der Zande.

Waalbandijk

Nu straalt dit traject van de Waalbandijk weinig leven uit, maar er is veel mogelijk om hier een fraai en leefbaar gedeelte van te maken. Foto: Markeon

Participanten
De in de VOF De Doorbraak verenigde participanten, Onroerend Goed Maatschappij Th. G. van de Bosch en de Gebroeders van Der Zande bezitten in dit gebied veel onroerend goed. Door de plannen verwachten ze deze investeringen rendabeler te maken. Het belang van de gemeente West Maas en Waal is een aantrekkelijker Waalfront in Beneden Leeuwen, en daardoor een betere koppeling van het dorp met de Waal, en een impuls voor de groei van de gemeente.

Woningbouwplannen aan de dijk
De plannen beogen o.a. de bouw van ongeveer 130 woningen. Veelal appartementen met een prachtig uitzicht op het dorp, de natuur van de uitwaarden en de bedrijvigheid op de rivier. Het gaat over wat duurdere woningen en de verwachting van de initiatiefnemers is dat dit type woningen belangstellenden uit een wijde omgeving zal trekken. Door de brug over de Waal en goede verbindingen met zowel de Randstad als Veenendaal – Ede – Wageningen en Arnhem – Nijmegen heeft het rustige, in het groen gelegen, West Maas en Waal aantrekkingskracht op inwoners van de omliggende stedelijke gebieden. Plan De Doorbraak zal deze doelgroep aanspreken.

Ontwikkeling van agrarisch depot De Klef
Een bijzonder onderdeel van het project is de De Klef. Oorspronkelijk was dit een depot van de Noord-Brabantse Coöperatieve Boerenbond (NCB) voor de agrariërs in Westelijk Maas en Waal. Het depot had zowel een in- als uitgaande functie. De agrariërs konden er terecht voor o.a. poot- en zaadgoed, steenkool voor verwarming en zaken als afrasteringen, gereedschappen en dergelijke. In de uitgaande richting werden o.a. granen, aardappelen, suikerbieten en andere oogstproducten verscheept. Een onderdeel van de Klef is een grote goederen-loopkraan tussen het feitelijke magazijn en de los- en laadplaats voor binnenvaartschepen.

Monumentenstatus
Omdat magazijn en goederen-loopkraan rijksmonumenten zijn mogen deze niet gesloopt worden. Aanpassingen voor alternatief gebruik zijn in principe mogelijk, maar moeten aan de eisen van Monumentenzorg voldoen. ROQ vastgoed, als gedelegeerd ontwikkelaar ingeschakeld door VOF De Doorbraak, praat over hergebruik met verscheidene belangstellenden, maar men is nog niet zover dat er al concrete committents zijn.

Veel interesse voor gedurfd plan
Voor zowel de dijkwoningen als de herinrichting van De Klef spelen, omdat de plannen aan de dijk liggen, naast de gemeente, ook Waterschap, Rijkswaterstaat en de provincie Gelderland (Waalweelde) een rol bij het verlenen van de benodigde vergunningen. Met deze instanties zijn contacten en de reacties van deze spelers zijn vooralsnog dat men zeer geïnteresseerd is in de plannen. Maar verder dan dit wil men in dit stadium niet gaan. Er zullen daarvoor eerst concrete plannen beschikbaar moeten zijn.

Looptijd
Het is begrijpelijk dat een project als dit een vrij lange looptijd vraagt. Enerzijds wordt dit veroorzaakt door de complexiteit van het project. Verder speelt hierin mee het tempo waarin de geplande woningen door de woningmarkt geabsorbeerd zullen worden. Hoe dit in de tijd zal lopen is vrijwel niet te voorspellen. Daarom zal men de bouwactiviteiten in balans houden met de vraagontwikkeling. ROQ vastgoed gaat er vanuit dat ruim vóór 2020 de bouwactiviteiten kunnen starten.

Eerdere plannen geschrapt
In 2008 zijn er al eerder plannen geweest rond de doorbraak. In het huidige plan zijn nog overeenkomsten met het huidige plan te vinden. Drijvende woningen in de Strang, een zijarm van de Waal maakten toen nog deel uit van de plannen. Deze woonarken zien we niet meer terug in de huidige plannen. Ook plannen voor binnendijkse woningen, waar in 2008 nog aan gedacht werd, komen niet meer voor in de huidige plannen.
De plannen van 2008 werden in de ijskast gezet toen de woningmarkt door de bankencrisis instortte. Het is goed dat ze nu, aangepast voor nieuwe inzichten en de eisen van de tijd, weer terugkomen.


Als eerst op de hoogte?
Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief en je bent als eerst op de hoogte van het laatste nieuws.