10-10-2014 7 min. Patrick van Haren

Van Leeuwen, wie is er niet groot mee geworden?

Van Leeuwen, wie is er niet groot mee geworden?

Deze zomer maakte Hans van Leeuwen bekend, dat hij zijn twee C1000 supermarkten in Tiel en Beneden-Leeuwen verkoopt aan Jumbo Supermarkten. Dat C1000 verdwijnt en de beide supermarkten een andere formule – hoogstwaarschijnlijk Jumbo - zouden gaan voeren, was wel verwacht. Maar deze ontknoping had niemand zie aankomen. Met deze beslissing komt een eind aan drie generaties Van Leeuwen die een groot deel van het Land van Maas en Waal decennia lang van levensmiddelen hebben voorzien. In een serie van drie afleveringen blikken we terug via de huis-aan-huis-verkoop van groenten en fruit tot aan de hypermoderne hedendaagse supermarkten. Vandaag het derde en laatste deel.

Deel 3 – De Leeuw bestijgt de troon in Levensmiddelenland

De zaak van Van Leeuwen floreerde aan de Nijverheidsstraat en de Fruitbuurt kreeg gestalte, precies zoals Frits het zich had voorgesteld. Het gezin woonde bij de supermarkt. Als een inwoner verlegen zat om een boodschap kon men er zelfs op zondag nog wel incidenteel terecht. Frits, Marie en hun kinderen hadden beslist niet alleen maar oog voor het zakelijke, maar zeker ook voor het menselijke. Op zaterdagavond na het sluiten van de winkel had Frits met regelmaat nog enkele adressen waar hij boodschappen moest bezorgen. Steevast legde hij dan wat extra’s in de bestelauto en bezorgde die dan bij enkele adressen waarvan hij wist dat de mensen die er woonden zich in moeilijke tijden bevonden. Frits had beslist ook oog voor dergelijke omstandigheden en wist dat zijn gulle gebaar als een geschenk werden ontvangen. Ook dat typeerde de zakenman, die sociaal en maatschappelijk betrokken was bij zijn omgeving.

Van Leeuwen

Zakenman Frits hield zijn ogen goed open voor zijn omgeving. Fotocollectie familie Van Leeuwen

De supermarkt had inmiddels vele medewerkers en medewerksters in dienst. De thuisbezorgservice, de ruim gesorteerde versafdelingen, de Winkel van Sinkel, de koffieshop, een koelafdeling, altijd was Van Leeuwen in de weer om vernieuwingen aan te brengen en diverse keren werd de winkel verbouwd. De oude loods naast de winkel, waar aanvankelijk de bedrijfsauto werd gestald en lege flessen werden gesorteerd, werd later bij de winkel getrokken. Steeds waren er weer uitbreidingen te verwachten. De groei was niet te stuiten en waar andere zelfstandige winkels het moeilijker kregen en zich aansloten bij landelijke formules, bleef Van Leeuwen zijn eigen koers varen.

Van Leeuwen

De zoveelste verbouwing. Er werden kantoren en een ruime kantine op de eerste verdieping gebouwd. Fotocollectie familie Van Leeuwen

Na het verschrikkelijke ongeluk in 1978, waarbij Frits van Leeuwen een been moest missen, namen zijn kinderen waar en zorgden dat de zaak gewoon bleef draaien als voorheen. Intussen kwam Frits in een revalidatieperiode terecht waarbij hij zich weer helemaal terug knokte. Na een half jaar runde Frits de zaak weer helemaal zelf en deed daarmee velen versteld staan van zijn enorme doorzettingsvermogen. Langzaam trad zijn zoon Hans in de voetsporen van zijn vader, waaraan hij een zeer goede leermeester had. De rebelse jongen, die vol streken zat, maakte stap voor stap de opmars in de steeds verhardende zakenwereld van de levensmiddelenbranche. Evenals zijn vader liet Hans zich niet de kaas van het brood eten en wist hij de zaken goed te runnen, daarbij steeds nieuwe dingen te bedenken. De bedrijfsstructuur werd doorgelicht en een onderzoeksbureau deed de aanbeveling om afdelingshoofden aan te stellen. Frits bleef meer en meer op de achtergrond en zag dat het goed ging. In 1989 nam Hans de supermarkt van zijn vader over. Frits op zijn beurt maakte nog dagelijks zijn favoriete rondje door de winkel en wist met anekdotes en humor de klanten te vermaken.

Van Leeuwen

Het nieuwe vooraanzicht van Van Leeuwen's Consumentenmarkt. Fotocollectie familie Van Leeuwen

Op 28 oktober 1990 liet Hans na instemming met alle personeelsleden zijn supermarkt inschrijven voor deelname aan de verkiezing Supermarkt van het Jaar, georganiseerd door de vakbladen Distrifood, Foodmagazine en CBL. Een spannende tijd volgde, waarbij de winkel in al zijn aspecten aan allerlei inspecties en controles werd onderworpen. Gaandeweg de verkiezingsperiode werd al duidelijk dat Van Leeuwen’s Markt hoge ogen ging scoren. De Leeuwense supermarkt eindigde bij de eerste tien en later bij de top 5. ‘Als we winnen, eet ik een bezemsteel op’, blufte Hans van Leeuwen.
En voor die laatste vijf supermarkten was het spannend tot aan de prijsuitreiking in theater ’t Lampegiet in Veenendaal. Op woensdagmiddag 6 maart was de supermarkt al vanaf 12 uur gesloten en reisde het voltallige personeel en directie in een touringcar naar Veenendaal om de uitslag van de derde verkiezing van Supermarkt van het Jaar bij te wonen. Voorzitter Cees van Lede noemde in zijn toespraak dat er tientallen disciplines nodig zijn om een supermarkt optimaal te beheren. ‘In zelfstandigheid alle processen organiseren, controleren en beheersen, daarvoor moet je beschikken over een meervoud aan talenten en capaciteiten. Zelf inkopen, advertenties en promotiecampagnes samenstellen, een ondernemingsplan schrijven, concurrentieanalyses maken en zo kan ik nog wel even doorgaan. Aan al deze disciplines heeft Van Leeuwen’s Markt boven verwachting gescoord. Getooid met de naam die in het dierenrijk ook al de koningstitel draagt…’ en verder komt Van Lede even niet, want he gejuich vanaf de tribune komt al vanuit de Leeuwense kelen. Het personeel springt op van de stoelen en bestijgt het podium. Als bijna iedereen op het podium is en Cissie als een van de laatste de podiumtrap wil beklimmen, kijkt ze in een impuls om en ziet Frits en Marie van Leeuwen nog steeds geroerd in de zaal zitten. Ook zij horen erbij, flitst het door haar hoofd en zij haalt haar ouders naar het podium. Die bescheidenheid is altijd kenmerkend geweest voor dit ondernemersechtpaar.

Van Leeuwen

Er werd uitbundig gefeest op het binnenhalen van de titel 'Supermarkt van het Jaar'. Fotocollectie familie Van Leeuwen

Hans van Leeuwen roemt in zijn toespraak op het podium vooral zijn personeel dat kleur geeft aan de supermarkt en zich inspant om het de klant naar de zin te maken. Alle 40 personeelsleden ontvingen dan ook de volgende dag uit handen van Hans en Jacqueline van Leeuwen een CD speler. Na de prijsuitreiking brak het feest los in Veenendaal en diezelfde avond werd het feest in zaal De Twee Linden voortgezet.
De volgende dag werd Hans gewezen op een belofte, die hij eerder deed en die nog ingelost diende te worden. Hij werd daarbij geholpen door één van zijn trouwe leveranciers, bakkerij Bouman uit Geldermalsen. Die leverde van marsepein een heuse bezemsteel en zo kon Hans aan zijn belofte gestalte geven.

Van Leeuwen

Opa Frits, vader Hans en zoon Bram. Zou de jongste telg later in de voetsporen van zijn vader treden?

Later dat jaar zou Supermarkt Van Leeuwen door de internationale stichting AIDA ook nog eens de Oscar van de Supermarkt winnen. In de strijd om deze internationale titel liet Van Leeuwen’s Supermarkt zijn concurrenten uit Ierland, Frankrijk, Griekenland, België en Duitsland ver achter zich. Cees Bouter, sales manager petfoods bij Effem zei over Hans van Leeuwen: ‘Het is een deksels slimme jongen die door goed ondernemerschap in zijn regionale marktgebied uitstekend scoort.’ In Barcelona ontvingen Hans, Jacqueline, Cock en Cissie uit handen van AIDA voorzitter Carlos Abreu Faro de bokaal die behoorde bij de titel. De VARA maakte er een documentaire over.
Bij het succes van supermarkt Van Leeuwen voeren ook verenigingen en organisaties wel. Hans ontpopte zich als een gulle sponsor die graag een financieel ruggensteuntje meegaf aan het sociale leven in zijn omgeving. Niemand klopte vergeefs bij hem aan.

Van Leeuwen

Van bediening naar steeds meer zelfbediening. De keuze was altijd enorm.

De supermarkt bleef moderniseren en waar Van Leeuwen met scankassa’s al één van de eersten was, kon men hier ook als een van de eersten met pinpas betalen. De automatisering werd verder doorgevoerd. Uiteindelijk werd ook de zelfstandigheid opgegeven en sloot de supermarkt zich aan bij het concern Laurus, dat meerdere formules voerde. Van Leeuwen’s Markt werd Super De Boer Van Leeuwen. Maar Laurus kwam enkele jaren later in de problemen nadat de Raad van Commissarissen had besloten alle winkels van EDAH, Super de Boer, Groenwoudt en Lekker & Laag om te bouwen naar de vernieuwde Konmar formule. Dit plan strandde na enkele jaren en Van Leeuwen koos in 2004 voor het ombouwen naar C1000. Hans, Jacqueline en ook hun drie kinderen, inmiddels de vierde generatie, werkten dagelijks allemaal flink mee in de zaak.

Maar ook C1000 gaat verdwijnen nu Jumbo de winkelketen van C1000 heeft overgenomen. Een nieuwe verandering stond voor de deur. Van Leeuwen zou op termijn mogelijk Jumbo worden, maar dat Hans en Jacqueline de supermarkten zouden gaan verkopen kwam als donderslag bij heldere hemel. Met deze beslissing komt definitief een einde aan de levensmiddelenhandel van de Van Leeuwens. De klanten, verenigingen, instanties en organisaties in het marktgebied van de supermarkt zijn de familie van Leeuwen veel dank verschuldigd voor de wijze waarop zij altijd zijn ontvangen in de supermarkt en voor de steun die mochten ontvangen bij het organiseren van activiteiten en evenementen. Van Leeuwen, wie is er niet groot mee geworden?

Hans en Jacqueline, Bram, Marlon en Jasper, het team van Blik op Beneden-Leeuwen wenst jullie een mooie toekomst in goede gezondheid.


Als eerst op de hoogte?
Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief en je bent als eerst op de hoogte van het laatste nieuws.