13-07-2018 2 min. Patrick van Haren

Dorpen aan de slag met slogan en logo

Dorpen aan de slag met slogan en logo

Beneden-Leeuwen– De acht dorpen van de gemeente West Maas en Waal kunnen een eigen logo en/of slogan gaan bedenken om hun dorp te promoten en hiermee de leefbaarheid te bevorderen. Zij krijgen hiervoor een gemeentelijke bijdrage van € 2.500. De dorpsplatforms van Altforst, Maasbommel en Wamel zijn het afgelopen jaar gestart als proeftuin. De andere vijf dorpsplatforms kunnen zich de komende maanden aanmelden om met hun proces van ‘dorpsbranding’ te starten.

Samenwerken & Promoten

Het besluit van het college van burgemeester en wethouders is gebaseerd op een maatregel in het kader van Koers 2030 ‘Samenwerken & Promoten’. Dit is een koers die de gemeenteraad heeft bepaald op basis van de Visie Leefbaarheid Kernen 2030. De dorpsbranding is bedoeld om de acht dorpen beter op de kaart te zetten. De acht dorpsplatforms vervullen hierbij een belangrijke rol. Zij bepalen zelf – samen met de inwoners – wat hun dorp bijzonder maakt en welke slogan en logo het beste hierbij passen.

Ambassadeurs

De inwoners, lokale bedrijven en organisaties zijn de ‘ambassadeurs’ die gezamenlijk de aantrekkingskracht van hun dorp promoten op het gebied van wonen, werken, vrije tijd, verenigingsleven, sociale samenhang etc. Met het uitdragen van dezelfde boodschap dragen zij bij aan het behoud en het bevorderen van de leefbaarheid van de dorpen. Deze boodschap vormt ook een belangrijk onderdeel van de zogenaamde dorpsontwikkelplannen van de dorpsplatforms.

Woonstichting De Kernen hecht veel belang aan leefbaarheid en heeft al ervaring met branding. Daarom werkt zij mee aan het brandingsproces van de acht West Maas en Waalse dorpen.


Als eerst op de hoogte?
Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief en je bent als eerst op de hoogte van het laatste nieuws.