Weerbaarheid voor vrouwen

Deze informatie wordt u aangeboden door Praktijk Coach Marianne en bevat tips om jezelf beter te kunnen weren bij dreigende situaties.

Door Marianne van Leeuwen

In onze samenleving zijn het vaak de vrouwen die het slachtoffer zijn van geweld.Het is inmiddels wel duidelijk dat zinloos geweld en andere vormen van agressie helaas een hot issue zijn in onze samenleving. Je kunt de krant niet open slaan of je wordt geconfronteerd met een verhaal waar agressie en geweld de boventoon voeren. Het is hierdoor dat mensen vaak onverwachts met agressie te maken krijgen en dan gedwongen  worden om te handelen.

Geweld komt niet voort door wat je aan hebt of wie je bent als vrouw, maar het gaat over macht en controle. Als een aanvaller merkt dat jij kwetsbaar bent, zal hij geloven dat hij macht en controle heeft over je leven en lichaam. Dit kan vervelende gevolgen hebben:

  • Jij voelt je als vrouw zijnde onzeker
  • Door de onzekerheid straal je kwetsbaarheid uit
  • Er heerst een gevoel van onveiligheid/onbehaaglijk gevoel
  • Je loopt meer kans om slachtoffer te worden
  • Je weet niet (goed) hoe te handelen in een bedreigende situatie
  • Je durft niet in te grijpen in een noodsituatie

Het is daarom absoluut noodzakelijk dat vrouwen leren om zichzelf te verdedigen en bewust te handelen in noodsituaties. Geen enkele situatie is hetzelfde, maar de basis van de zelfverdediging is wel altijd toepasbaar. Want je schrikt behoorlijk als iemand je aanvalt en niets dan kwaad in de zin heeft. Je wilt jezelf niet laten overdonderen, maar misschien weet je niet goed wat je moet doen om jezelf te verdedigen. De volgende vijf tips kunnen je dan helpen.

Weerbaarheid

Tip 1
De basis van zelfverdediging is een sterke houding en uitstraling. Zorg er als eerste voor dat je stevig staat wanneer je de aanvaller aan ziet komen:
• Ga rechtop staan.
• Buig je knieën een klein beetje.
• Zet je voeten een stukje uit elkaar met de tenen recht naar voren.
• Kijk met een strakke, doordringende blik recht vooruit.

Tip 2
Twijfel niet als een sterke houding de aanvaller niet voldoende afschrikt en schreeuw, spuug, krab, schop en sla. Hier kan de aanvaller van terugdeinzen. Op die manier ontstaat er een kans om te vluchten.
Je kunt de aanvaller op verschillende manieren slaan:
• Met je handpalm of zijkant van je hand.
• Met je elleboog, bijvoorbeeld in het gezicht, tegen de kaak of in de buik.

Schoppen kan ook op verschillende manieren:
• Met de voet, de knie en de hiel. Het is daarbij vooral belangrijk om met voldoende snelheid en kracht te schoppen. Concentreer je goed en mik op de juiste plek.

Tip 3
Een andere manier om jezelf te verdedigen is met behulp van voorwerpen. Enkele voorbeelden:
• Pen/potlood: houd de pen of het potlood vast met de wijsvinger gestrekt richting de punt. Je kunt nu op de aanvaller richten. Je kunt op de armen of op de hand krassen.
• Sleutel: klem een sleutel (van een sleutelbos) met je duim vast. Deze sleutel kun je hard en snel langs de hand van de aanvaller trekken.
• Paraplu: zwaai de paraplu tussen de benen omhoog.

Tip 4
Wanneer de aanvaller een (steek)wapen heeft, is het beter om jezelf met woorden te verdedigen. Je kunt proberen om logische argumenten te gebruiken of op het gevoel van de aanvaller in te spelen.

Tip 5
Wil je echt zeker zijn van je zaak? Volg dan een cursus weerbaarheid. Tijdens zo’n cursus beoefen je gerichte oefeningen en bouw je zelfvertrouwen op.

Praktijk Coach Marianne
Bikkelen 2a
6658 AS  Beneden-Leeuwen
www.coachmarianne.nl

Coach Marianne

Cafe de Bever
Travel Counsellors Linda Kusters